10 december in Artis

blog 056Had u ook gehoord van dat olifantje in Artis, dat zomaar heel plotseling is doodgegaan? Ik had haar, Mumba al vele keren bezig gezien en zij was vaak aan het loltrappen. Een beetje zand en steentjes opzuigen met de slurf en dat dan naar de duiven blazen, lekkeren meetoeteren met de grote fanten en wat al niet. Ik vond haar erg leuk en nu is zij er niet meer. Ik las dat de andere dieren zorgzaam steeds bij haar gebleven waren en na haar dood ook de gelegenheid kregen rustig afscheid te nemen. Zo zijn olifanten. Ontroerend vind ik dit altijd. En gisteren ging ik naar Artis niet voor Mumba; ik wás het al van plan. “Toch maar even kijken” dacht ik dapper. Een vrouwelijke oppasser kwam net aanlopen, deed het hek van de grote met die slagtanden open, die normaal apart staat en gooide hen wat hompen brood toe en riep iets bemoedigends. Ja, voor hen is het ook een schok. Ik stond daar en keek naar ze.

blog 046blog 047

Ze zagen er wat mismoedig uit, vond ik. Ma olifant sloeg haar slurf even om Pa (ik weet niet of het echt Pa is) en verder scharrelden moeder en dochter (halfzus van Mumba) een beetje rond. Ze liepen vlak naast elkaar en ja, ze sloegen ook al de slurven om elkaar heen. Het deed mij  wat, hoor. Ik hoorde hen zeggen: “Ach moe, wat is het toch vreselijk! Het was zo’n lieverd en zo inenen!”  En moeder zuchtte diep en zei: “Ja kind, ik weet niet hoe ik je troosten mot. (Zij spreken allebei  wat Amsterdams). “ Zelfs Slagtand is wat van streek…. *zucht* “Ach, laten we nog maar een rondje lopen. Meer kennen we ook niet doen. Kom Yindee, in beweging blijven, meid!”  En zo hadden die twee het moeilijk. Ik werd er eigenlijk behoorlijk treurig van en ben eerder dan anders de stad ingelopen.

12 thoughts on “10 december in Artis

  1. Ach wat droef van Mumba. Olifanten (en ook andere diersoorten) zijn heel trouw. Zij rouwen ook om een dierbare. Ik begrijp ook waarom je eerder de stad in bent gelopen. Alles was anders nu Mumba er niet meer is. En anders zal het blijven. Goh. Hoe zitten wij als mens en dier toch ongrijpbaar in elkaar…
    Bijzonder.

Geef een reactie

