Mare haar eerste concert

blog 040O wat leuk was het gister. Wij woonden een heus concert bij, waarin onze kleindochter mee mocht spelen op haar dwarsfluit. Wij hadden laatst wel gehoord dat ze mee mocht doen met een groepje beginnende strijkers, maar dit was een compleet orkest met ook hobo’s, klarinetten, fagotten, hoorns , heuse pauken en ander slagwerk. Er waren niet alleen beginnende strijkertjes maar ook volwassen violisten, cellisten en een bassist. Ik hoop dat ik niemand vergeet. O ja, een heel leuke dirigent én een vertelster. Zij gingen Het tinnen soldaatje spelen voor een publiek van voornamelijk papa’s en mama’s, broertjes en zusjes en opa’s en oma’s. Dat stond ook op een scherm waarop later de bijpassende plaatjes zouden komen. “Dag Opa’s en Oma’s” stond er allerleerst en daaarna de rest, begrijpt u wel? Dus wij voelden ons heel welkom.

blog 043De vertelster begon het verhaal te vertellen en telkens klonk er een bijpassend muziekstuk. Op een gegeven moment vertelde zij van een jarige prins en dat iedereen voor hem ging zingen en… de dirigent draaide zich om en nodigde ons allen uit mee te zingen en bij het ‘hoera hoera hoera’ ging hij op de grond zitten, tilde een grote teddybeer omhoog terwijl vooraan de broertjes en zusjes hun meegebrachte knuffels ook omhoog tilden. Dat was geweldig, vond ik. Later in het verhaal ging hij voor in de polonaise en die kleinen achter hem aan. Zo ontstaat vanzelf de liefde voor muziek.Ik heb grote bewondering voor zo iemand.

blog 023blog 019

En weer later, toen het concert onder donderend applaus afgelopen was, mochten de kinderen en de grote mensen ook zelf proberen hoe dat nu was, op een viool spelen, op een fluit blazen en op de pauken slaan.  Kortom ik denk dat er niemand is die niet ontzettend genoten heeft.

15 thoughts on “Mare haar eerste concert

  1. Ja, muziekleraren hebben een levenslange invloed. Ik herinner mij mijn eerste, nogal norse, maar mij wel een goede techniek aanlerende, leraar nog, Maar vooral mijn lieve en grappige lerares die ik daarna kreeg, die maar tien jaar ouder was dan ik en nu al overleden, die zo goed door had wat ik kon en probeerde mij verder te krijgen.

    • Tegenwoordig geven ze zo leuk les, Laurent. Mare heeft een lerares die ook filmpjes maakt. Dan neemt ze eerst bijvoorbeeld het spelen op en daarna holt Mare buiten op een stokpaard en zo ontstaat er een hartstikke leuk filmpje. Ze moet ook goed lesgeven, want Mare kan het fluiten zelf al heel aardig en net als de meeste kinderen oefent zij niet eens zo veel.
      Groetjes, leuk jouw reactie.

  2. De titel straalt je trots uit: Het eerste concert. Dat zal een succes geweest zijn met een sprookjesverhaal als dit, daar leef jen in mee.
    Onze eerste muziekleraar was Nico Hermans, een dirigent die een van de grote orkesten ‘deed’, we lazen zijn naam in de radiogids. Ik heb hem maar één jaar gehad; hij bracht ons de beginselen van klassieke muziek bij, te beginnen met Peter en de Wolf. Heel waardevol.

  3. Wat leuk allemaal. In een orkest spelen is ook echt een geweldige ervaring voor kinderen. Als je eenmaal zo ver bent dat je in een orkest mee kan doen dan wordt muziekles iets heel anders, er gaat een nieuwe wereld open.

  4. Ik vind het zo leuk als jonge kinderen op het spoor van muziek gezet worden. Ik word ook altijd helemaal blij als ik jongeren in een orkest zie spelen, of het nu een muziekkorps of een klassiek orkest is maakt mij niet uit, als jongeren maar bezig gaan in de muziek. En als opa en oma komen kijken is dat natuurlijk een stimulans die nooit vergeten wordt.

  5. Wat leuk! Ik speelde vroeger in het muziekschoolorkest en onze grootouders en overige familie zaten ook in de zaal. Maar dat was allemaal heel formeel en stijfjes. Zoals het nu gaat is véél leuker.

Geef een reactie

