Het kattennummer

blog 013Dat kocht ik, een bijlage van de Volkskrant. Nou, ondanks dat er heel leuke stukjes in stonden –begrijpelijk nietwaar?- en er vergelijkingen gemaakt werden met de concurrent, namelijk de hond, las ik toch iets van Midas Dekkers, wat mij enorm schokte. Erger nog, het leek mij gewoon NIET WAAR. En Midas is een bioloog nog wel. Van zo iemand verwacht je dat niet. Wat zei hij dan, zult u nu denken. Ik zal een stukje citeren: “… Intelligent? Nee, poezen zijn volstrekt achterlijk.  Soms kijken ze of ze diepe gedachten hebben, maar daar trappen wij mensen toch niet in?” Daar wil ik tegen in brengen dat onze Boeli wel heel slim is. Neem alleen al het geval van die deuren in onze ouwe school. Om het voor u gemakkelijker te maken, tekende ik voor u de very moeilijke weg die onze Boeli moet afleggen om buiten te komen. Ziehier.

blog 020klik voor groter

Eerst moesten wij hem na zijn verblijf in het asiel twee maanden binnen houden, hetgeen hij heel rustig opnam, alsof hij wel begreep waarom dat was. SLIM. Toen ging het gebeuren. Wij stonden buiten om op te letten of hij de weg terug niet kwijt zou raken. Maar hij schoot tot onze grote schrik als een pijl uit de boog er van door.  Maar na een tijdje wat voor ons een eeuwigheid leek, kwam hij terug, (slim!) liep regelrecht naar het luik en ging via de juiste weg –dus dezelfde weg terug- naar zijn etensbakje om een hapje te eten. Geen gezoek of verdwaald zijn, niks. SLIMSLIMSLIM. Zo. IK heb nog maar over één ding twijfel: is slim nu hetzelfde als intelligent? Volgens mij wel, is slim alleen een gemakkelijker woord. Wat denkt u?

PS De foto is wél goed, maar het blad is al een beetje stukgelezen.

19 thoughts on “Het kattennummer

  1. Natuurlijk zijn katten slim. Als Dekkers dat niet weet is hij dom!🙂
    Ik had een spierwitte prachtige kater. Ik woonde toen zes hoog, maar Ted was gewend aan het buitenleven, ook al had ik hem als kitten gekregen, het zat in zijn genen. Maar hoe doe je dat dan, als kat, als je zes hoog woont? Nou omdat hij heel slim was, ging hij met de noodtrap naar beneden. Die liep tot de eerste etage. Daar stond altijd wel een auto waar hij op kon springen om vervolgens de wijde wereld in de omgeving te gaan verkennen. Maar dan terug! Ik woonde er met twee dochters en er was altijd wel iemand die thuis kwam en de lift nam. Daar wachtte Ted dan op als hij het buiten wel weer gezien had en/of zijn maag voelde knorren. Hij kwam tevoorschijn als een van ons thuis kwam en ging met ons naar binnen en de lift in. Nou als dat niet slim is?
    Helaas heeft Ted een van zijn avonturen niet overleefd. Op een dag toen ik de hond uitliet, zag ik hem langs de weg liggen. Dat was het einde van Teds avonturen.

      • Ja, ik zag het gevaar ook in. Maar ik stel erg prijs op mijn vrijheid en gun het hen die van mij afhankelijk zijn ook.

      • Het ligt nog op tafel, het poezennummer, nog niet aan toegekomen maar ik ga het zeker lezen.
        En Midas, ja, ik mag hem graag lezen en horen maar het is ’n beetje ’n populist, de ene keer zijn poezen de mooiste dieren op aarde en met hetzelfde gemak schrijft hij dat poezen volstrekt achterlijk zijn onder het motto, zo de wind waait waait mijn jasje.

        En uiteráárd is Boeli heel slim!😀
        Maar iedere poezenbezitter vindt zijn eigen poes slim, ik ook (vond in mijn geval) en dat is héél goed voor de poezen zelf.

  2. Het lijkt mij een bijzonder ingewikkelde route; ik geef het in ieder geval op terwijl ik toch best aardig kan kaartlezen en hooguit expres per ongeluk verdwaal. Ach, Midas is een beetje dom.

  3. Dieren die je de vrijheid geeft zijn intelligent. Ze komen gewoon terug naar waar ze het voer en een zacht mandje staat en waar lieve mensen op ze wachten. Lola mag net als haar voorgangsters loslopen in het bos en ze komt keurig terugrennen op mijn fluitje. Soms duurt het even, maar dan zit ze aan de andere kant van water of zo en dan moet ze langs dezelfde weg terug, want water vindt ze niks. Onze katten kwamen ook altijd weer thuis, al moesten ze niet zo’n ingewikkelde route als Boeli. Maar knap blijft het, hoor.

  4. Ik heb al vaak genoeh dingen gezien en gehoord van katten die me ervan overtuigd hebben dat ze behoorlijk intelligent zijn, en ik heb zelf niet eens een kat gehad.

    • Eigenlijk bedoel ik gewoon dat (bijna) iedereen zijn kater of poes juist buitengewoon slim vindt. Maar ongetwijfeld heb je ook domme katten en soms zal zijn/haar ‘baas’ dat ook wel vinden, maar dan weer wel héél lief.

  5. Ik ben geneigd het met Midas eens te zijn. Katten hebben radar-snorren en kunnen in het donker zien, ze hebben een krachtig instinct.
    En mensen noemen dat intelligentie😉

  6. Nou, ik denk persoonlijk dat Midas het allemaal leuk kan brengen, maar wat die brengt hoef ik het niet mee eens te zijn, en jij dus ook niet. Natuurlijk hebben dieren intelligentie.

  7. Haha, ja, Midas houdt van provoceren, maar ik geef hem nu eens gelijk. Katten denken met hun maag. En met hun luie lijf, opportunisten zijn het. Jopie is wel zo’n beetje de domste kat die ik ooit heb gehad, (bij deuren mauwen die niet open kunnen, niet snappen dat er al voer in zijn bakje zit, in zakjes willen kruipen waar zelfs zijn kop niet in past, zie je een hond ooit zoiets doen? Maar hij is erg zacht en wordt graag geknuffeld, dus we vinden hem lief.

    • Ja hee Aargh toch, zo iets van je eigen kat te zeggen…Jopie is een uitzondering, denk ik. Jij noemt ze opportunisten, ik vind dat juist heel slim. Zo van het leven te kunnen genieten, een hele prestatie noem ik dat.

  8. Natuurlijk zijn katten slim. Alle dieren zijn slim, voor zover het gaat om dingen die in hun belang zijn of in hun belevingswereld thuishoren. Onze paarden zijn slim want zodra ze me met een draadhaspel zien lopen komen ze met ogen op steeltjes toekijken want ze weten dat ze er dan weiland bijkrijgen. Tegelijkertijd kunnen ze onnoemelijk oenig voor een poort staan die niet open kan omdat zij ervoor staan. Je kunt ze wel leren om dan een paar passen achteruit te gaan maar zelf komen ze niet op dat idee in die situatie.
    Boelie is zeker slim maar dat ik een fan van hem ben wist je. Misschien ben ik wat hem betreft niet helemaal objectief.

    • Wat leuk Irene, zo’n uitgebreide reactie. Ja, zelf ben ik ook niet objectief wat Boeli betreft, dat weet ik wel, hoor. Maar toch vond ik het wel knap van hem hoe razend snel hij alles bij ons wist te vinden.
      Groetjes Th.

Geef een reactie

