In Leiden

blog 053 “Waar zal ik dit jaar eens mijn verjaardag vieren, Kwaster? Het is mij heel goed bevallen vorig jaar in Zuidlaren. Jou toch ook?” Kwaster was het helemaal met mij eens. Als je zoals ik 4 januari  jarig bent, heb je al veel visite gehad. Goed, wij zochten en wij vonden. Drie dagen Leiden. Leuk! Er is daar genoeg te doen, vooral als je van musea houdt én het schijnt een prachtige oude stad te zijn. Met name door de blogs van Tagrijn kreeg ik steeds meer zin om de stad zelf eens te gaan zien. Hij heeft gelijk, hoor. Het is een geweldige stad. Wij waren in het Volkenkundig Museum en zagen veel van Indonesië en daarna de volken bij de Noordpool en die in Noord en Zuid Amerika.

weblog 054

De dag erna, maandag, wilden wij naar de Lakenhal. Het was even zoeken, maar toen waren wij ter plaatse. Helaas was de Lakenhal gesloten op maandag. Nou, dan maar naar het Museum van Oudheden, alles kan toch niet dicht zijn? Ja, in Frankrijk, maar hier toch niet? Nou ja, om dit verhaal maar een beetje in te korten, jawel, alles was dicht, behalve Naturalis, maar daar waren wij toen te moe voor.

blog 119blog 125Intussen door al dat lopen hebben wij wél heel veel van Leiden gezien, de Pieterskerk ook binnen, een stuk van de Hortus (de rest dicht), mooie straten en grachten, zoals het Rapenburg bijvoorbeeld. (Zie boven) Ja, zo zoekend, kom je natuurlijk veel tegen.

blog 067blog 168MAAR: we hadden nog een rondvaart tegoed, zat namelijk bij ons ‘arrangement’ in, bij ‘Broodjes en Bootjes’. Onze boot was voorzien van een geheel doorzichtig dak en ramen en als we onder een laag brugje door moesten, ging brrrr… het dak naar beneden, soms zo laag dat zelfs wij (kleine mensen) het hoofd moesten bukken. Wat heeft Leiden veel water, zeg en dus ook veel bruggen. Soms wel twee vlak naast elkaar, die beiden in een andere straat uitkomen. ’s Avonds kregen wij een heerlijk diner en net toen ik mij superjarig voelde, kwam er een optochtje aan, twee dames en één ober met een hoog stuk vuurwerk en zij zongen gezamenlijk luide: “Lang zal ze leven…..helemaal tot en met…  HIEP hiep hiep Hoera!” Ja, allemaal voor mij. Nou leuk hè, vond ik wel, hoor! De dinsdag daarop gingen wij, na wat rommelen, geleidelijk weer op huis aan.  Wat een heerlijke verjaardag was het weer. Ik kan het iedereen aanraden: gewoon lekker wegwezen en verwend worden.

O ja, nog voor iedereen een goed 2016 gewenst!

22 thoughts on “In Leiden

  1. Leuk verslag. En leuk dat je het zo naar je zin had in Leiden.Ik ben er geboren en getogen.
    Jammer, die gesloten musea, dat is een landelijke kwaal. Wij hebben ook al vaak onze neus gestoten. Je verjaardag ergens anders vieren, ben ik voor, doe ik ook!

    • Hoi medesteenbok, zovast gefeliciteerd Hanneke. Weet de datum niet precies. Goed idee, hè? Veel plezier. Ik weet dat van jou van Leiden. We waren ook nog heel even in Katwijk.

  2. Ja Leiden is zeker leuk, af en toe bukken en daarna weer een nieuwe gracht, wij voeren daar ook al een paar keer rond.

  3. Wat jammer dat er veel dicht was. Het is op veel plaatsen zo dat musea gesloten zijn op maandag. Ook in Griekenland stond wij wel eens voor gesloten deuren. We vergeten het gewoon steeds en we weten vaak ook niet welke dag het is als we met vakantie zijn.
    Wij hadden in Leiden geluk, een week eerder was het wel op maandag open, ik denk ivm met de heropening. Over een klein jaar is de afdeling Egypte ook weer open, probeer het dan nog eens! Wij gaan ieder jaar rond deze tijd naar Leiden èn het museum voor Oudheden, dat doen we al jaaaren!

  4. Een mooi en verleidelijk verslag Thérèse, je zou zo de trein nemen en naar Leiden sporen.
    Lieve foto staat er tussen, van jou en Kwaster.
    En natuurlijk alsnog gefeliciteerd!

  5. Wat fijn dat je zo’n mooie dag hebt gehad. Volgens mij heb ik je wel via FB gefeliciteerd. Ik ben nog nooit in Leiden geweest, maar zo te lezen en te zien is het een erg mooie stad. Ik kan mij voorstellen dat je zo na al die feestdagen geen behoefte meer hebt om nog een keer iets te vieren, dan is dit een hele mooie oplossing.

  6. Allereerst dit: van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zij het dan met terugwerkende kracht.
    Enne… musea zijn overal op maandag gesloten hier ten lande. Wat sneu nou. Maar je hebt met Hans nog steeds een echte maaltijd tegoed hier. Kwestie van agenda’s checken en nog eens checken. Vooral die van mij. 😂
    Ik domkop van het jaar 2015. 😕

  7. Haha, langzalzeleven met vuurwerk ook nog, wat ben jij weer heerlijk jarig geweest!
    De laatste keer dat wij in Leiden waren was de lakenhal wel open maar grotendeels ontoegangkelijk omdat er net een grote expositie werd opgebouwd. Maar zeker een leuke stad.

  8. Ja, hier is ook alles gesloten op de maandag, dat moet kunnen.
    Als je er van houdt is het fijn om lekker te slenteren in een stad, en dan maar kijken waar je uitkomt.

  9. Beste Thérèse,

    Wat leuk om jouw verslag te lezen. Vanwege dat textielkunstwerk bovenaan je blog wil ik je voor een eventueel volgend bezoek aan mijn voorouderlijke stad graag het allerleukste en meest knusse museumpje van de hele stad aanbevelen: museum het Leids wevershuis. http://www.wevershuis.nl/

    • Beste raamopen, ik had wel gelezen van dat wevershuis en alles of bijna alles was dicht op maandag. Heel jammer. Als ik weer eens in Leiden kom (niet vaak want ver weg, in de kop van N.Holland) zal ik daar beslist eens gaan kijken.
      Eigenlijk is mijn werk een schilderij met erop wat textiel, maar dat maakt niet uit.
      In ieder geval bedankt voor de tip.

  10. Wat leuk dat je in mijn geboorte- en woonplaats was. Ik maak er altijd reclame voor en dat is dus niet voor niets: ik heb Plato ook al naar Leiden gekregen. Als ik het had geweten had ik jullie wel een rondleidinkje kunnen geven!

    • Nou, Tagrijn, dat hou ik dan graag tegoed! Dat zou leuk zijn.
      In het begin hadden we veel moeite om de weg te vinden, ondanks dat we een plattegrondje van het hotel hadden gekregen. Ik weet niet hoe het kwam want normaal kan Hans fantastisch kaart lezen.

  11. Van harte, Therese, al ben ik er een beetje laat mee. Goed idee om een lang weekend weg te gaan. Klinkt heerlijk en t lijkt op de foto’s warempel wel goed weer. Over een maand of 4 is het de bedoeling dat ik 60 word, en dan lijkt mij lekker weg een goed plan

Geef een reactie

