Een wonderlijke plant

blog 018Nu heb ik een plant, die het sinds september tot nu toe heel goed deed, maar laatst opeens hing zij slap. Water nodig? Nee, zij voelde nog nat aan. “Misschien te nat geweest…”veronderstelde Kwaster. Tja, zou kunnen en ik hoopte dat zij weer zou opknappen. Máánden had zij het goed gedaan, dus een makkelijke plant had ik al geconcludeerd. Maar nee, zij bleef hangen en indrogen ook al, hoewel er nog een paar frisse sprietjes stonden. Met  een kindje op schoot’ want zo heet zij, ‘kindje op moeders schoot’. Ik liet haar nog maar een tijdje staan en nu zag ik vandaag dat zij al veel meer verse sprietjes heeft gemaakt. Ik moest opeens denken aan een kamerplant die ik eens had, Slaapkamergeluk geheten en die deed het altijd heel goed, tot hij ook opeens verschrompelde. Ik trok dan het verdroogde spul eruit, gaf hem water en hup, er kwamen nieuwe takjes en blaadjes aan en na verloop van tijd, stond hij er opnieuw prachtig bij. Wonderlijk hè? Ik ga dat bij deze ook maar eens doen, wie weet?

Maar stiekem denk ik nu: waarom kunnen wij mensen niet hetzelfde doen?  Ik stel het mij zo voor: maanden leiden wij een heerlijk leventje en genieten van onze eigen schoonheid, tot … wij beginnen te verschrompelen. Als dat ons éénmaal gebeurd is, voelen wij het de volgende keer aankomen. Wij blijven dan rustig een paar weken binnen. Vraagt iemand naar ons, zegt de partner: “Zij is een paar weken op reis om op te knappen”. De vragensteller kijkt begrijpend, want één dezer dagen is hij of zij zelf ook zo ver. Het zijn dan een paar saaie weken maar het is de moeite waard. Wij komen geheel en al verjongd te voorschijn.

Als dat eens zou kunnen, als het nu bij ons ook eens mogelijk was, waarom is daar ‘in den beginne’ nooit aan gedacht?

13 thoughts on “Een wonderlijke plant

  1. Ja dat zou mooi zijn. en dat er dan ook meteen weer wat nieuwe kiezen komen op plaatsen waar dat hoog nodig is, en een nieuw oog dat weer scherp ziet. Je ziet, dat idee van intelligent design daar klopt helemaal niks van.

  2. Dooie blaadjes verwijderen is natuurlijk altijd beter. Gewoon een paar kindjes planten als reserve, dat zit jenooit zonder.

  3. Lijkt mij zó tof: ” je rukt wat grijze haren uit, je ruilt je tanden in, strijkt je kreukels en plooien glad. En dat was dat. Opnieuw beginnen.”
    Maar ach willen wij dat wel? Opnieuw beginnen…?

  4. Ja, als je goed kijkt kan je overal wel overeenkomsten in vinden, en aanwijzingen ook wellicht. Maar evengoed, ik doe plantjes ook pas weg als ze echt morsdood zijn, en wonderbaarlijk genoeg hou ik er momenteel zelfs twee in leven!

  5. dat fris en fruitige klinkt niet onaardig, maar moeten wij dan ook weer opnieuw naar de ouderavond van de kinders, om maar wat te noemen, want erg leuk vond ik dat niet en kan mij nog wel meer naars bedenken

Geef een reactie

