Ed van Thijn

071Kent u hem nog, Ed van Thijn? De vroegere burgemeester van Amsterdam. Niet te verwarren dus met Joop van Tijn, zonder H.  Ik kwam bij de Kringloop een boek van hem tegen: ‘Het verhaal’. Het is zo’n beetje zijn hele levensverhaal. Het is pas geschreven in het jaar 2000. Eerder kon hij het niet opbrengen. Hoe hij en zijn ouders  de oorlog overleefden, hoe zijn jeugd was na de oorlog, waarin zijn ouders gingen scheiden, hoe hij leed onder zijn asthma, maar desondanks in zijn studententijd goed in roeien werd, hoe hij langzaam maar zeker in politiek geïnteresseerd raakte en het aanbod van zijn vader om in de textielzaak te komen afsloeg. Met warmte en humor vertelt hij over zijn vrolijke levenslustige vader, Sal van Thijn, een getapt figuur in Amsterdam en een geslaagd zakenman.  Hoe hij zich schaamt als hij als aankomend PvdA-man met zijn vader meerijdt naar het Ajaxstadion in een protserige Amerikaanse Chrysler. Hoe hij het liefst helemaal onzichtbaar had willen zijn. Met medelijden en liefde vertelt hij over zijn moeder, een mooie maar trieste vrouw. In tegenstelling tot haar (ex) man kon zij het leven niet zo oppakken als hij dat kon, ondanks alles. Veel speelt zich ook af in de tijd toen wij zelf wat jaartjes in Amsterdam woonden: de Maagdenhuisbezetting, de kraakbeweging, het huwelijk van prinses Beatrix met Claus en de rookbommen en vooral is interessant wat zich daarbij achter de schermen afspeelde. Hij werkte nauw samen met Joop den Uyl, voor wie hij ook grote bewondering koesterde. Ach, het is maar een fractie van wat er allemaal speelde in die tijd. Ik kan u het boek sterk aanraden, maar of het nog ergens te krijgen is??  Dat is het leuke van mijn Kringloopvondsten: niet altijd die Top-10 boeken, maar eens wat geheel anders, iets verrassends.

10 thoughts on “Ed van Thijn

  1. Zal een interessant boek zijn, vooral voor toenmalige bewoners zoals jij en je gezin.
    Ik zoek ook graag tussen boeken in de kringloop maar het zijn te vaak vakuitgaven, kasten vol en veelal te oud. Ook zie je er afgedankte salontafelboeken, die ik sowieso al nooit lees. Voor de vakantie vond ik er een biografie van Anaïs Nin; dat was wel goed geschreven.
    Er lijkt weinig te worden verkocht, het aantal wordt almaar groter.

    • Wat zijn ‘salontafelboeken’, Bertie?
      In de ene kringloop bij ons is het lastig zoeken, meestal is er niks bij, maar als je iets vindt, ze zijn allemaal maar 0.50 cent, ook mooie kunstboeken, Bij de andere hebben ze nogal eens wat, maar wel wat duurder. Maar nog geen geld, vergeleken met nieuwe boeken.

      • Salontafelboeken zijn uitgaven die iedereen gelezen móét hebben om ‘erbij te horen’; ze liggen daarom goed zichtbaar op salontafeltjes 😉 Ze worden zo uitbundig aangeprezen dat ze tegenvallen, is mijn ervaring.
        50 cent is geen geld, maar eerlijk gezegd vind ik menig oud boek zelfs dat niet waard.

  2. Ik was er niet bij maar weet het allemaal og wel natuurlijk. ED van Thijn zie ik ook nog zo voor me met z,n donkere bril , ik hoor hem zelfs nog praten.

Geef een reactie

