Douchen enzo.

blog 002Alles éénhandig doen of éénarmig, dat is echt onmogelijk. .Ja,  in theorie misschien wel, maar je haar en lijf lekker wassen, nee dat is onmogelijk. En niemand heeft er aan gedacht ons te zeggen dat we voor thuiszorg in aanmerking zouden kunnen komen. En nu ben ik al stukken verder, zodat we maar doorgaan samen. Het is wel een beetje van de lamme helpt de blinde, maar echtgenoot zorgt reuze goed voor mij, hoewel hij zelf ook allerlei pijnen heeft door zijn reuma. Het ergste van het douchen is dat ik van te voren steeds bang ben, zo bang ben om te vallen, het is verschrikkelijk. Bang voor mijn evenwicht –je staat niet zo stabiel met maar één gezonde arm- en bang om uit te glijen. Wat is het fijnste van douchen: er mee klaar te zijn. Helemaal opgelucht te zijn en lekker schoon.

Het aankleden gaat nu ook al wat beter. Ik kan het meeste nu zelf, maar wat hulp erbij blijft fijn. Ik ben er ook blij mee, want het valt echt niet mee om plots vleugellam te zijn en erge pijn te hebben –nu al flink wat minder, hoor. Laatst moesten wij toch wel lachen eigenlijk. Met zijn tweeën in een krap bemeten douchecelletje, ploeterend en soppend, schoot ik in de lach. Ik zag het tafereel voor mij. Vergeleken met heel lang geleden waren wij niet meer zo slank als toen, dus was er minder plaats en het leek wel een warm benauwd zwembad, waar ik UIT wilde…hahaha… hoe zouden thuiszorgers dat nu doen, zij zullen toch niet met iedere patiënt zelf onder de douche gaan? Toch eens aan mijn lieve vriendin Lies vragen…

 

18 thoughts on “Douchen enzo.

  1. Wat een gedoe hè? Dan merk je pas hoe hard je je beide armen nodig hebt. Dat laatste zal ik eens vragen aan mijn dochter, zij werkt in de zorg. Hoe lang duurt het nog voor het verband ed er weer af mag?

  2. Een tip. Ga zitten op een plastic stoeltje. Schroef een handgreep aan de muur. Leg een rubber mat neer. Allemaal te koop of te huur. De thuiszorg gaat inderdaad niet mee onder de douche, maar helpt inzepen en zet dan de douche voor je aan en houdt de douche voor je vast. Als je uitgelekt bent dan word je afgedroogd en geholpen met aankleden. Voorwaar een hele klus. Maar er valt ook veel te lachen. 😂

  3. Dat is dan wel weer een voordeel dat er niets omheen zit, met gips is het nog ingewikkelder, maar jullie komen er wel zo😀

  4. Ach, wat een getob. Maar als je er om kunt lachen is het toch wel weer leuk. Als je gips zou hebben….jij gelukkig nu niet, maar ALS …. dan kun je bij de hulpmiddelenwinkel handige zichzelf vacuum zuigende plastic beschermhoezen kopen. Voor armen, benen, voeten. Ik heb er nog eentje liggen van de tijd dat ikzelf een paar maal een ingepakte voet had. Heel handig bij het douchen. Komt geen druppel water bij en door.

  5. Dit weekend bij ons eenzelfde toestand… Weet je dat je bij thuiszorgwinkels wel handige hulpmiddelen kunt bestellen of kopen? Zoals douchestoel of antislipmat. Of beugel die je met zuignappen aan de muur bevestigd? Als dat het veiliger maakt of een veiliger gevoel geeft… Ik ben dan wel een stuk jonger dan jullie, maar begin langzaamaan thuis te raken in dit soort dingen…

  6. Ja bij de thuiszorg zouden ze waarschijnlijk ook een speciale douchekruk adviseren en grijpstangen, en anders maar wassen met een washandje want het is inderdaad geen doen met z’n tweeën in een krappe doucheruimte. Zelfs in een ruime doucheruimte in verpleeghuizen is het een heel gedoe kan ik uit ervaring zeggen, ook voor de verzorgende een zweterige klus. Alle lof voor Hans. Succes samen!

  7. Nou Therese met een plasic schoort en sloffen aan mijn voeten lukte het in de meeste gevallen wel. Gewoon de tijd nemen en daarna lekker insmeren met een crème . En soms met natte broekspijpen op de fiets naar de volgende. Dus als je wil dat ik mijnspullen uit de mottenballen haal kom ik je met alle plezier nat spetteren.
    Lies

    • nee hoor Lies. Het zou leuk zijn als je voor de gezelligheid kwam maar niet om te werken. ha, leuk dat je hier reageert. dank je. groeten aan Menno.

Geef een reactie

