hop naar Zwolle

blog 003Toen ik laatst bij Wieneke las, dat zij naar Zwolle was, naar het museum de Fundatie, kreeg ik opeens zo’n vreselijke zin om daar ook heen te gaan. Maar toen zij naar het Groninger museum was, kreeg ik nog meer zin om dáár heen te gaan. Het komt ook wel omdat ik veel zin heb om er weer eens tussenuit te gaan, een dagje de wei in, als het ware. Kwaster (Hans)  had meer zin in de Fundatie, dus besloten wij daar eerst heen te gaan.

blog 28-6 039De belangrijkste tentoonstelling was die van schilders van Die Brücke en van Der Blaue Reiter, de Wilden genoemd, een enorm belangrijke stroming voor onze moderne schilderkunst.  Natuurlijk heb ik al aardig wat werk van deze kunstenaars gezien, in het echt of op reproducties. Maar het is heel interessant  om eindelijk veel van deze beroemde werken bij elkaar te zien én in het echt. Boeiend vond ik ook te merken dat wat voor tijdgenoten een ware schok moet zijn geweest, voor ons, moderne mensen die heel wat gewend zijn, deze werken in het geheel niet wild overkwamen, integendeel zou ik haast zeggen.

Verder ga ik er niet veel over vertellen. Uiteindelijk moet je schilderijen zelf bekijken, nietwaar? Dat raad ik u ook ten zeerste aan. Ik geef u twee afbeeldingen, alleen van wie wat is, dat haal ik een beetje door elkaar, sorry sorry.

10 thoughts on “hop naar Zwolle

  1. Goed voor de ziel, deze schilderijen! Ik heb ze het laatst gezien in Keulen, in dat museum aan de Rijnoever. Fundatie heeft een goed beleid, ze overstijgen de kleinheid van een provinciestadje

  2. Jouw foto van het liggende naakt is veel beter dan de mijne. Ik fotografeer het naambordje meteen na het maken van de foto van een schilderij of andere kunstobject. Doe ik ook bij gebouwen waar zo’n infobord aan hangt. Dan heb ik thuis de gegevens bij de hand voor het weblog en zo. Jammer genoeg heb ik dat bij dit schilderij niet gedaan, dus ik weet ook niet meer wie wat en waar. Maar ik vond het wel een toppertje.
    Wat fijn, dat jullie door mij zijn aangestoken om te gaan. En het ook een mooie tentoonstelling vonden. Jullie zijn natuurlijk professionals en die kijken toch heel anders dan leken zoals ik.
    Groninger Museum is op dit moment zéér interessant. En je kunt het mooi combineren met een bezoek aan de sjoel🙂

  3. Ik hou wel van de schilders en hun werk uit die tijd. Heb er veel van in boeken, maar nog nooit in het ‘echie’ gezien. ,Dus ik ga binnenkort maar eens per NS naar Zwolle. Leuke tip!

Geef een reactie

