Een mooie vondst

blog 027Ik maakte onlangs een wandeling langs een brede sloot en wat zag ik daar? Een heel veld waterlelies en hun grote bladeren waren “rúcksichtloos” uit het water geschept en wreed op de oever gegooid.   “O wat vreselijk zonde” dacht ik, “wie doet dat nu met zoiets prachtigs?” Maar toen herinnerde ik mij dat de sloten regelmatig uitgediept moeten worden en de wallenkanten schoongemaakt. Anders zouden de sloten zomaar dichtgroeien. Ja, je woont op het platteland en dan weet je dat.

blog 031blog 034Evengoed stond ik met droeve ogen naar de ravage te kijken. Ik zag een paar bloemen liggen die er nog fris uitzagen. Weet je wat, dacht ik, ik probeer hier een nieuwe profielfoto te maken. En ja, gelukt, leuk, vind ik zelf dan.

blog 013blog 002Vervolgens nam ik wat mee naar huis om het in een schaal te leggen. En ja, één bloem deed het. Hij fleurde op en ging helemaal open. Voor wie een vijver heeft, zal dit bekend zijn, maar voor mij was dit heel bijzonder.  ’s Avonds ging hij weer dicht, tot mijn verbazing. “Wow Hans, zou hij morgen weer opengaan?” vroeg ik. Nee, dat dacht hij niet, “Ze bloeien misschien maar één dag”, veronderstelde hij, want ja, voor hem was dit ook nieuw. De volgende ochtend, JAWEL, hij ging weer open. Wat mooi, het leek wel de Efteling bij mij thuis, nee nog mooier, want deze was echt. Hij is nu al drie of vier keer open en dichtgegaan. Vanochtend had ik haast, vergat te kijken –ook schoonheid went kennelijk- en zag hem dicht daarstraks. Misschien gaat hij morgen nog een keertje open of zou hij ons ondankbaar vinden? Het lijkt mij wel een bloem met een zeer gevoelige ziel.. Ik heb hem al mijn spijt betuigd en morgen zal ik meteen kijken.

11 thoughts on “Een mooie vondst

  1. Het lijkt zonde maar het moet; het is een echte woekerplant.
    Mooi zijn ze, goed idee ze in een bakje te leggen. Dan heb je er nog even plezier van.

  2. Ah….. mooi. Lieve Thérèse, zo zie je maar dat sprookjes bestaan. Mooi verwoord. En een prachtige profielfoto.

  3. Wat lomp zeg, om precies midden in de bloei van de waterlelies de sloot te gaan opschonen. Ik snap er niks van, onderhoud aan de slootkant doet men meestal in het najaar om zo min mogelijk te verstoren, ik zie het nut hiervan niet in. Lelies kunnen ook geen kwaad, het is riet en lisdodde waardoor een sloot dicht groeit. Sneu ook voor de aanwonenden.
    Maar leuk dat de bloem nog even door’leeft’ in je schaaltje, ik wist niet dat ze dat deden.

  4. De lelies in mijn vijvertje bloeien een dag of drie, vier. Daarna gaan ze niet meer open. Wat leuk dat jouw waterlelie binnen ook nog open ging. Misschien als je knoppen had meegenomen dat die langer zouden bloeien.

    • ik zag in die prut geen knoppen en verrassing: bij mij bloeiden ze ook drie of vier dagen. Leuk hè? Had ik toch heel eventjes ook een klein vijvertje.

Geef een reactie

