Jaarplan 2

Aangezien ik op 21 september klaar was met mijn vorige jaarplan , het mij goed bevallen is en ik zelfs  414 stuks gehaald heb (i.p.v. 366) , wordt het nu tijd voor jaarplan nr. 2. Dat wordt het ETSjaar. Mijn plan is 1 á 2 etsen per week te maken, al naargelang de bewerkelijkheid. De rest van de week ga ik door met tekenen, want ik vind het veel te leuk, ook al is het niet altijd gemakkelijk. Daarnaast begin ik weer rustig met schilderen. Nou, is dat geen mooi plan? Voor mij wel, want ik ben een mens van ‘uitstellen, van “morgen maar” … enz.’  En dit werkt!  Zo goed zelfs dat ik gisteren al mijn eerste etsje gemaakt heb. Een droge naald, d.w.z. dat je de tekening met een etsnaald erin krast (zwaar werkje, vind ik) en dat de plaat niet in het zuur gaat. Een vogeltje is het geworden, een beetje dood want het was een cadeautje van Boeli. Ik heb het destijds gefotografeerd en zo kon ik het nu gebruiken.

P,S. Het valt nog niet mee om precies de goede druk te krijgen.

blog-004 blog-002

12 thoughts on “Jaarplan 2

  1. Ga je hier ook een hoge score mee halen? Vast!.
    Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe etsen in zijn werk gaat, ik zal googlen.
    Mooi dat Fialas je met Dürer vergelijkt, heeft hij niet allerlei afbeeldingen gemaakt van handen?

    • Dürer heeft verschrikkelijk knappe tekeningen en prenten gemaakt. Daarom lachte ik er maar om.
      Ik ga minder etsen maken (waarschijnlijk) dan tekeningen omdat het over het algemeen bewerkelijker is.

  2. Ik wens je een vruchtbaar nieuwjaar! Ik vind het altijd vreemd dat een ets met de toevoeging e.d. altijd duurder is dan volgende drukken, terwijl de kwaliteit lang niet altijd de beste is.

    • Ik weet dat niet zo goed, Tagrijn. Weet je, er zijn zo veel technieken in het etsen. Bij een droge naald bijvoorbeeld kan je maar ongeveer 5 afdrukken maken en meestal -als je bedreven bent en ervaren- is de eerste druk de beste.

  3. Beste Thérèse, via het Sjannesblog en Van Dis kom ik bij jouw erg aantrekkelijke blog terecht! Wat spreekt me dat aan, die anekdotische tekeningen, simpelweg in een schetsboek. Een soort getekend dagboek. Ik doe dat soms wel als ik in Frankrijk ben. Dan werk ik aan, wat ze daar een ‘carnet de voyage’ noemen.
    Maar ook jouw gevoel voor natuur en dieren doet me goed. In zo’n natuurhuisje bijvoorbeeld zaten wij onlangs, nota bene hier vlak bij huis! Het was heerlijk. Veel succes verder met dit mooie blog, ik blijf het nu van tijd tot tijd graag volgen. Henny.

Geef een reactie

