Herfst in Artis

blog-046Gisteren ben ik weer naar Artis gegaan en het was voor mij een heerlijke dag. Het leek wel of alles meezat en er iedere keer opnieuw een verrassing kwam.  Ik zal proberen het uit te leggen.

blog-064Vorig jaar in de herfst werd ik overweldigd door het zien van honderden knaloranje pompoenen, dit keer zag ik een groot aantal mensen er druk mee bezig,  met winterviooltjes planten, pompoenen neerleggen,  paarse heideplantjes en eetbare planten voor de dieren in de grond stoppen, allerlei en nog zo meer.  Nu zag ik hoeveel werk het was en hoeveel mankracht eraan te pas kwam. Zo zag ik ook het kleine gorillaatje wat ik gezien heb toen hij pas geboren was. Wat was hij gegroeid en wat gingen zijn broers of zussen wild met hem om, wat een stelletje rauwdouwers. Maar ma vond het goed, dus maakte ik mij ook niet ongerust. Weer een gelukje vond ik, daarnet zaten ze nog te suffen en opeens kwam er volop leven in de tent.

blog-081 Ik heb zorgvuldig bij de zwangere olifant gekeken of je niks zag bewegen, want het kan zo maar eind oktober geboren worden. Ik keek bij de pelikanen, maakte wat foto’s  en opeens kwam daar een mevrouw met een paar emmers met vis aan. Wat een opwinding, mensen. Kennelijk gebeurt dit zonder er zo’n show van te maken als bij de zeeleeuwen. Daarom vond ik het een soort cadeautje, dat ik daar toevallig was, op de goede tijd én de goede plaats.

blog-166Evenzo ging het met de penseelzwijnen. Een meisje kwam met een bak met brokjes langs en gooide er een paar handjes in. Ook tot vreugde van de duiven en wat kauwen. Maar dát namen de zwijnen niet en boos stormden zij keer op keer op die bende vogels  af en slurp slurp daar gingen de brokjes naar binnen. Het was een spannend gezicht.

blog-138Ik ging het vlinderhuis binnen en dacht ze maar niet meer proberen te fotograferen, want dat is mij nog nooit gelukt. En nu? Ja, opeens wel. Niet geweldig mooi, maar toch… Och het is heel veel weer wat ik gezien heb.

blog-016blog-222c

De volgende keer zal ik eens wat leuke wetenswaardigheden beschrijven en laten zien, want er is zo veel moois daar.

PS  Ik ben het avontuur in de kinderboerderij ook vergeten.

 

13 thoughts on “Herfst in Artis

  1. je hebt zodoende weer een erg leuke dag gehad en mooie foto’s gemaakt! Filmpje van de pelikanen zag ik ook ergens.

  2. Leuk! Wij zijn een maand geleden ook geweest. Wat een leuk uitje is en blijft het. Maar die apen zijn wel stinkerds in het binnenhok.🙂 (Ha Bertie!)

Geef een reactie

