Nog een boek

Dat boekje over die brutale eekhoorn las ik zomaar tussendoor en dat ik het zo gruwelijk vond, beste lezers, dat was maar een grapje, maar dat hadden jullie wel begrepen natuurlijk. Ik las wel een heel interessant boek ‘Omweg naar Istanbul’ ,  de kusten van de Zwarte Zee. Een journalist Olaf Tempelman en een fotograaf Marco van Duyvendijk maakten samen een reis rondom de Zwarte Zee. Vervolgens werd er door het duo een interessant boek van gemaakt met schitterende foto’s.

De reis begint in Istanbul. Dan naar boven naar Varna en Balcic (Bulgarije), vervolgens komen we in Roemenië, Oekraïne, de Krim, Rusland, Abchazië, Georgië om uit te komen in Turkije en te eindigen weer in Istanbul. Olaf Tempelman, de schrijver weet van iedere plaats wat interessants te vertellen, van het heden maar ook van het verleden, want je kunt daar geen plaats tegen komen of er is daar heel veel gebeurd. Oorlogen, volksverhuizingen en moord en doodslag. Soms zijn de mensen wel eens ergens gelukkig geweest maar dan werd de hele boel weer omver gegooid door de Osmanen, de latere Turken, de Europeanen, de Russen en allerlei volkeren van wie wij pas hoorden toen de Sovjet Unie uit elkaar viel.

Om kort te gaan, er was daar meer kommer en kwel dan vrede en geluk. Ik zou het nu al bijna niet meer na kunnen vertellen, zoveel is daar gebeurd waar wij waarschijnlijk heel weinig van afweten. Mocht u het boek ooit tegenkomen, lees het, zou ik zeggen. Het is ook prettig geschreven, in 2013, dus zoveel zal er intussen niet veranderd zijn, alleen in de Krim waarschijnlijk.

6 thoughts on “Nog een boek

  1. En weer kunnen we dus stikgelukkig zijn dat we daar niet hoeven te wonen. Het zijn gewoon rotplekken. We hebben altijd veel te klagen in Nederland, maar als je in deze regio bent geweest, dan klaag je echt helemaal nergens meer over.

  2. Ik geloof dat ik maar even pas voor dat boek. Meer kommer dan kwel kan ik even niet verdragen na het boek wat ik net uit heb.

Geef een reactie

