Een fijn boek

Ik heb het uit, het boek van Jelle Brandt Corstiu : ‘As in tas’ . Hij beschrijft zijn fietstocht met een zakje as van zijn vader Hugo Brandt Corstius van Amsterdam naar de Middellandse zee. Het klinkt een beetje luguber misschien voor sommigen, maar dat is het helemaal niet. Het is een verre en zware tocht in zijn eentje en zo komen er geregeld herinneringen aan zijn vader naar boven. Een heel eigenaardige man maar een die hij steeds meer begon te waarderen, naarmate zij allebei ouder werden. Daarom valt er aardig wat te lachen en tegelijk ontroerde het mij ook sterk.

Ik las het boek zowat in één keer uit, als het ware mee fietsend met Jelle. Verder zal ik niet veel verklappen, dat zou zonde zijn. Het is zo subtiel geschreven, dat moet u zelf maar lezen. Ik durf u het boek van harte aan te bevelen, want ik kan mij niet voorstellen dat iemand het geen heel fijn boek zal vinden.

7 thoughts on “Een fijn boek

  1. Jelle schrijft leuk! Het boek geeft een aardig maar ook wel schokkend inkijkje in de persoon van zijn vader. Ik las vroeger alles van Hugo (Battus, Piet Grijs, Stoker, of hoe hij zich verder ook maar noemde) en ik heb hier nog heel wat stukgelezen bundels van hem in de kast staan. Die dwarse, nurkse maar humoristische toon kon ik wel waarderen. Maar ik dacht dat het vooral een stijl van hem was als columnist, dat hij ook in het dagelijks leven zo provocerend was, op het lompe af, op het gestoorde af zou ik bijna zeggen, daar stond ik toch wel van te kijken. Mooi dat Jelle het op zo’n stijlvolle manier af kon sluiten.

  2. Jelle is een sympatiek talenwonder en talentvol journalist en schrijver, maar vader Hugo wekt lang na zijn dood nog steeds tegenstrijdige gevoelens op, mijn schoonzoon D. geniet nog steeds van het Upperlands en ik denk nog met afkeer aan zijn kruistocht tegen professor Buikuizen.
    Buikhuizen is uit zijn vak weggetreiterd, had gelijk maar is niet haatdragend. De schaamteloze Hugo heeft nooit berouw getoond.

  3. Ja, ik heb dit boek ook gelezen een paar maanden terug. Heel goed inderdaad. Ik mag de schrijfstijl van Jelle wel. Trouwens die van zijn zus Aaf ook.

Geef een reactie

