Kringloopzaterdag

Dat doen wij nogal eens op zaterdag, kringloopsnuffelen, behalve Boeli dan, die liever thuis blijft. Wij hebben allemaal zo onze specialiteiten om te bekijken. Zoon M. zoekt vooral naar leuke dingen uit de jaren 70, Kwaster naar meesterschilderwerken uit de vorige eeuw of ouder en ik voornamelijk naar boeken en soms naar ‘antiek en brocante’.  Andere zoon A.-die minder vaak hier is-  kijkt naar speelgoed voor zijn kinderen en schoondochter L. ook en soms naar kinderkleren. Dat dus in het kort. Het kan namelijk ook heel goed gebeuren dat wie van ons ook met heel iets anders uit de winkel komt, een passend excuus reeds bij de hand.

En ik? Ik ben het ergste van allemaal. Zoon M. houdt mij daarom terdege in de gaten, vooral als ik een winkelmandje aan de arm heb.  Daar staat weer tegenover dat ze het jammer vinden als ik niet meega, want het is dan veel saaier. Want ik heb een nieuwe hobby: rariteiten, zeg maar. Ik heb ook een nieuwe tactiek, ik heb het mandje aan de arm, ik stop de gevonden kostbaarheid onder een paar boeken (à o.50 cent per stuk, alle boeken!!) en loop met mijn meest denkbare onschuldig gezicht richting kassa. M. heeft mij wel degelijk in de gaten, maar gauw vraag ik aan Kwaster hoe hij het vindt,  voor maar één euro… “O leuk” mompelt hij verstrooid. En de kogel is door de kerk, zeg maar. Intussen heb ik ook een zeer handige tafel gezien (met vier laden, dus met één grote veeg alles opgeruimd) én een antiekerige kast met geslepen glas erin, die mij heel passend leek voor op mijn atelier. Er kunnen namelijk heel wat kwasten en verven enzovoort achter dat glas. Mooi en vrolijk, leek mij dat. Maar zoon M. heeft mij weerhouden. Zo houden wij de spanning erin en te hoge kosten buiten. Verstandig.

 

16 thoughts on “Kringloopzaterdag

  1. Ik ben zo blij dat ik ni r t meer zoveel frutsels heb, mij vind je nietmeer in de kringloop, nu ja af en toe misschien, ik struinaltijd naar bloempotten 😶

  2. Wat herken ik dat snuffelen in brocante en rommelmarkten ook in mij. Ze zijn vaak vol verrassingen en de fantasie werkt er vaak op volle toeren. Mijn dochter heeft dit van mij geërfd. Overal zien we mogelijkheden, Het gevolg is dat het huis de neiging heeft langzaam dicht te slibben. Mocht je tijd-zin en mogelijkheid hebben a.s. zondag vanaf 12.00 uur bij de opening van Art’n’toys te komen in Fort aan den ham in Uitgeest, dan zie je al deze vondsten terug in kunstwerken die er niet zomaar in worden toegepst maar betrekking hebben op serieuze zaken, als de consumptiemaatschappij, geweld en vrede. verdere info zie: http://www.fortaandenham. nl
    Het zou heel leuk zijn jullie weer eens te zien. Ik ben er tot 15.00 uur. Margrietvan Engelen.

    • Ik kan morgen niet, Margriet. Ik heb wel je bericht gelezen en je werk gezien van mikado, heel mooi. Misschien kom ik later nog een keertje. Groetjes Th.

  3. Tja, zo gaat dat. En ineens komt die drang om te “ontspullen”, zoals dat tegenwoordig liefderijk heet. En wederom wordt de Kringloop verrijkt en gaat een ander oh zo blij naar huis. “Blijmaakhandel”, zeg maar.

  4. zulke zoons heb ik ook. ze zijn anti-consumptie en veel van mijn wensen vinden ze flauwekul. Soms mag er iets wel, ik wilde b.v.een tom-tom, nou dat vonden ze goed maar dan gaat er wel eentje mee uit vrees dat ik met een dryfryer of een handstofzuiger thuiskom.

  5. Ik vermoed, dat Martijn denkt aan de dag waarvan je weet dat die gaat komen (gepikt uit het koningslied) en dat hij als erfgenaam dan alles weer terug naar de kringloop moet brengen. Om het eens effe realistisch te zeggen. 🙂

  6. In tegenstelling tot anderen, ik herken mij absoluut niet in de verhalen over kringloopwinkels. Het is absoluut niet mijn hobby en je zult mij er dan ook niet heen zien gaan, behalve als ik zelf van mijn overtollige zooi af moet . Inleveren van spullen vind geen probleem, maar dingen weer mee naar huis nemen? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

  7. Zo neem ik me altijd voor om nu eens niets te kopen op een tweedehandsboekenbeurs. Want de kast puilt uit. Dat lukt alleen maar als ik er niet heen ga. Maar dat olifantje. Ta, dat is toch een topstuk!

Geef een reactie

