De kleine kantjil en de grote tijger

Jullie weten wel hè dat er grote oerwouden zijn in Indonesië?  Daar liep op een warme dag een grote tijger maar wat te sjokken. Zijn maag rommelde, want hij had óóóó zo’n honger. Hij liet zijn ogen alle kanten uitrrrollen, kijken of hij wat te eten zag. Hij keek links, hij keek rechts, hij drrraaide zijn kop naar boven en naar achteren, maar … hij keek niet naar de grond. Dat was dom, heel dom, want zo zag hij de val niet, waar hij opeens …BOEM… in kukelde. Het deurtje klapte dicht en zo zat de tijger gevangen. Oei, wat nu? dacht de tijger. Toevallig kwam er een man voorbij en de tijger vroeg hem met zijn vriendelijkste stem het deurtje voor hem open te doen. “Ja adoe seh, en jij mij zeker bijten…?” zei de man. Nee, de tijger beloofde hem geen kwaad te doen. De man bevrijdde hem dus en de tijger? Die sprong onmiddellijk op en wilde de man opeten. “Wacht” zei de man, “laten we het met iemand anders bespreken of dit wel eerlijk is”. De tijger stemde in, maar met tegenzin.  Zij vroegen het aan een boom. De boom zei: “Ik doe de mensen alleen maar goed, maar zij”…zij zagen mijn takken eraf en later hakken ze mij om. Ze vergelden goed met kwaad”.  “Zie je nou…” brulde de tijger en hij wilde de man al in zijn billen bijten. “Nee au!” zei de man, “laten we het nog één keer vragen. Daar komt de kleine kantjil; vraag het hem”. Dat deed de tijger. “Tja, daar moet ik eens goed over nadenken”, zei het kleine hertje. “Het moet ook duidelijk zijn voor mijn kleine meid, is ze niet mooi met haar ranke pootjes?”, vroeg de kantjil. “Ik weet het. Ga nog eens in de val, tijger, zodat wij kunnen zien hoe het gebeurd is”.  Dat deed de tijger.  BOEM zei het deurtje. De tijger keek op zijn gestreepte neus. Het was gedaan met het beest. O o wat een slimme kantjil hè? En zo zijn er nog veel meer verhalen over dat héél kleine beestje.

*Een kantjil is het kleinste hertje wat er bestaat. Ze wonen ook in Artis en er is onlangs een jong geboren.

15 thoughts on “De kleine kantjil en de grote tijger

  1. Treesje toch, ik heb de indruk dat dit wel een hele wilde versie is van het origineel. Onwaarschijnlijk klein zijn die dieren hè? , van het voorjaar heb ik in Burgers met mijnachterkleindochter Fenna ook kantjils gezien, zal haar vertellen dat er in Artis een jonkie is/

    • Ja, zo klein en dan kan je nagaan hoe klein een jonkie is. Zijn pootjes lijken wel luciferhoutjes.
      IK heb het verhaal alleen een beetje verlevendigd. Het was zo saai geschreven.

      Alles doet het weer bij jou. Is er een zoon langs geweest of heeft iemand anders je geholpen?

  2. Adoe. Dat is mooi verhaal ja. Jij ook weten van kleine Chinees? Hij lopen op straat en seg: “Hallo Piet, hallo Kees, ik ga naar kamp Chinees.” “Ah. Jij kopen daar wat wat?” ” Ik kopen daar water Europees”. “Hoe smaken dat?”. “Ah: prik, prik in de nees.” (=neus).

  3. Prachtig.. Als je niet groot en sterk bent, moet je klein en slim zijn 🙂 Ik moet opeens denken aan lang geleden televisie. Daar was in een kinderprogramma een oude Indonesische meneer in sarong die dit soort verhalen vertelde. Hij beeldde een kantjil uit met zijn handen. Schaduwbeelden? Geen idee hoe die man heette. Weet je wat ik bedoel?

  4. Ik vind het antwoord van de boom zo mooi. Ik kan het niet uitstaan, dat mensen zomaar een boom om kunnen kappen. Toch zou ik wel eens een verhaal willen schrijven vanuit het perspectief van de tijger, dat hij heel veel honger heeft en dat hij wel moet om te overleven. wij doden toch immers ook dieren om te kunnen leven.

    • Ik heb het verhaal niet verzonnen, Hanscke. Ik heb het alleen een beetje vrij verteld, maar de essentie heb ik erin gelaten. Het is een oud Indonesisch verhaal en er zijn er nog meer. En aan die verhalen kun je niks veranderen, nietwaar?

Geef een reactie

